Mikä on Karmelin näky? Sitä kysyivät monet aivan yhdistyksen alkuaikoina. Mihin Karmel-yhdistys pyrkii ja mitkä sen tavoitteet ovat? Aivan erityisesti kysymys lähetyksestä tuli kiistanalaiseksi, koska Karmel ei tuntunut asettuvan vanhoihin ennakkokäsityksiin. Mikä on Karmel-yhdistyksen kanta juutalaislähetykseen? Kysymys oli aiheellinen, sillä olivathan Karmelin perustajat suomalaisen juutalaislähetyksen pioneereja; yhdistyksen puheenjohtaja rovasti Arnold Schalin Lähetysseuran ensimmäinen juutalaislähetti Itävalta-Unkarissa ennen 1. maailmansotaa sekä professori Aapeli Saarisalo 1920-luvulla Israelissa.

Kibbutsille lähtijöitä. Keskellä Lempi Virtanen.

Karmelin kibbutsityön pioneeri Ahuva ben Meir (ent. Lempi Virtanen) puhui vuonna 1966 Lauttasaaren kirkossa: ”Eräällä matkalla kuulin jonkun sanovan, että Karmel on suuri kysymysmerkki. Silloin vastasin: se johtuu siitä, että koko Israel on kysymysmerkki, johon koko maailma etsii vastausta.” Karmelin työnäky syntyi vastauksena siihen kysymykseen, jonka Israelin valtion perustaminen 1948 ja sitä edeltänyt juutalaisten kansanmurha kristityille asetti.

Israelin perustamisen myötä kristillinen kirkko oli uuden tilanteen edessä. Mitä Raamatun sanan valossa tuli sanoa siitä, että juutalaiset olivat palanneet ikiaikaiseen kotimaahansa ja heillä oli nyt oma valtionsa? Miten kristittyjen tuli arvioida vuosisataista Raamatun tulkintaansa, jonka mukaan Israelin kansaan ja maahan liittyvät lupaukset oli peruutettu? Nyt oltiin tilanteessa, jossa he näkivät niiden toteutuvan aivan heidän omien silmiensä edessä.

Jad Hasmonan rakentajia

Kuvatessaan kansansa paluuta kansojen keskeltä omaan maahansa profeetta Jesaja kirjoitti Herran sanat: ”Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne” (Jes. 55:8). Tämän tulisi tehdä meidät nöyriksi, kun etsimme vastausta siihen kysymykseen, jonka Israel meille asettaa. Myös apostoli Paavali puhui Israelin salaisuudesta, jotta me emme olisi oman viisautemme varassa (Room. 11:25–26).

Karmelissa vastausta ei ole etsitty vain Raamatun lehdiltä, viisaiden puheita kuunnellen, vaan käytännössä työtä tehden ja Israelia rakentaen niillä voimavaroilla ja taidoilla, mitä Jumala on itse kullekin antanut.

Karmelin työnäky on eletty todeksi kibbutseilla kanaloissa, viinitarhoilla, navetoissa, keittiöissä, lastentarhoissa jne. Me emme ole halunneet opettaa vaan paremminkin oppia, mikä on tuon Jumalalle rakkaan kansan salaisuus ja sen kestävyys ilossa, surussa ja kärsimyksessä. Me emme halua käännyttää vaan paremminkin itse kääntyä Jumalan puoleen, sillä kun opimme tuntemaan tuota kansaa, opimme samalla tuntemaan Vapahtajaamme, joka on kansansa lopullinen vapauttaja.

Karmelin työnäky on vuosikymmenten ajan saanut mitä erilaisimpia muotoja. Kun yksi ovi on sulkeutunut, Jumala on avannut uuden oven hedelmälliseen työhön. Karmelin näky on etsiä ja löytää yhä uusia mahdollisuuksia ja ihmisiä, joille Israelin ihme on Raamatun sanan kautta avautunut. Meidän tulee olla kuitenkin kärsivällisiä Herran työssä ja rukoilla itsellemme viisautta.

Näky odottaa vielä toteutumistaan, mutta määräaika lähestyy joka hetki, se hetki tulee vääjäämättä. Jos se viipyy, odota, näky toteutuu varmasti ja ajallaan (Hab. 2:3).

Toiminnanjohtaja Risto Auvinen

Please follow and like us: